Oliebollen, alsof ze zo van de kermis komen

Het is weer 31 december, oliebollentijd!!! 


Dit is nu het 4e jaar dat ik zelf oliebollen maak. Een beetje noodgedwongen ; -), in Nederland kocht ik ze van een kraam die in Hengelo op de markt stond.
De eerste 2 jaar waren het maar baksels met wel erg vreemde uitstulpsels, maar sinds vorig jaar heb ik echt een superrecept gevonden.
Deze oliebollen zijn echt perfect, krokant van buiten en zacht van binnen.
Een tip voor diegenen die hier wonen: om het beslag goed te laten rijzen zet ik de oven aan, met de deur iets open en ik zet een pan water (of soep) op die ik zacht laat koken. Zo wordt de keuken lekker warm. Als het namelijk te koud is rijst het deeg niet zo goed.

Ingrediënten:
1 kg bloem
4 zakjes droge gist (ik had Vanoise)
1 ltr water
50 gr suiker
20 gr zout

Olie om te frituren

Bereiding:
Kijk voor de bereiding van de gist op de verpakking, dit verschilt namelijk per merk.
Gebruik je Vanoise, meng dit dan samen met de suiker door de bloem.
Voeg het water beetje bij beetje toe en roer met een houten lepel alles goed door elkaar zodat een glad, maar niet al te dun beslag ontstaat.
Voeg het zout toe.

Laat het beslag nu, afgedekt met een vochtige doek, op een warme plaats rijzen totdat het deeg zich heeft verdubbeld. Minimaal 45 minuten.

Verhit de olie in een pan, of zet de frituurpan aan.
Schep het beslag met behulp van 2 lepels voorzichtig in de hete olie en bak de oliebollen in ongeveer 6 minuten goudbruin.
Laat ze uitlekken op keukenpapier.

Tip: doe ze als ze uitgelekt zijn, maar nog wel heet zijn, in een papieren zak en strooi er wat poedersuiker over. Schud ze even goed door elkaar zodat er een dun laagje poedersuiker om de oliebol komt.

Gelukkig Nieuw Jaar allemaal!






Reacties

Populaire posts van deze blog

Egyptische aardappels in tomatensaus-ovenschotel

Egyptische gevulde koolbladeren met rijst en kruiden

Egyptische dadelkoekjes