Linzensoep

Dit is een heelijke winterse maaltijdsoep die in een half uurtje gemaakt is.
Lekker met een stuk brood en fetakaas of  met een pitabroodje dat even warm is gemaakt op het vuur of onder de grill.

Note: de limoen of citroensap maakt hem net wat frisser. Bovendien wordt hierdoor het ijzer wat in linzen zit beter opgenomen door je lichaam.

Ingrediënten:
  • 250 gram rode linzen
  • 1 ui, gesnipperd
  • 2 tenen knoflook, uitgeperst
  • 1 wortel in plakjes gesneden
  • 1 aardappel in blokjes gesneden
  • 1 liter bouillon (of een bouillonblokje en water)
  • olie
  • zout
  • peper
  • limoen of citroensap
Bereiding:
  • Verhit de olie en fruit hierin de ui goudbruin.
  • Voeg de knoflook toe en bak deze even mee.
  • Voeg de wortel en linzen toe en meng alles goed door elkaar.
  • Giet de bouillon erbij en breng het geheel aan de kook.
  • Voeg dan de aardappels toe en kook de soep in ongeveer een half uurtje gaar.
  • Vind je de soep wat te dik voeg dan nog wat water toe.
  • Maak op smaak met wat zout en peper en wat limoen/citroensap.

Reacties

  1. Hee Annemarie,

    Moeten de linzen nog voorgekookt of geweekt worden? Of zo de pan in?

    Renné

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Renné,

    Je hoeft de linzen niet voor te koken of te weken, ze kunnen zo de pan in.

    Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hee Annemarie,

    Ik heb gisteren de linzensoep gemaakt, een nachtje laten staan (daar wordt hij lekkerder van zegt men :) en vandaag lekker van gegeten. Die ga ik vaker maken!
    Ik heb nu groene linzen gebruikt. Smaken de rode nog veel anders?

    Groetjes Renné

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Renné,

    Leuk om te horen dat je hem lekker vond! Ik denk het haast wel dat ze anders smaken. Hier heb ik alleen bruine en rode gezien en die smaken wel verschillend vind ik. Vind de bruine sterker van smaak en niet zo heel lekker in de soep. Van de bruine maak ik vaak een salade, ook erg lekker ;-)

    Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Egyptische aardappels in tomatensaus-ovenschotel

Egyptische gevulde koolbladeren met rijst en kruiden

Egyptische dadelkoekjes