Appeltjes uit de oven

Dit heerlijke ovengerecht met appels komt ook uit mijn oude ovenkookboek. Het lekkerste is om hier goudreinetten voor te nemen maar hier in Egypte heb ik deze nog niet gezien.
Hier zoek ik altijd een stevige appel, geel of rood maakt niet uit, die friszoet ruikt. Hmmm ja, ik weet het een rare eigenschap van me, maar ik moet altijd ruiken aan appels ; -)

Dit is een recept voor 4 appels.

Ingredienten:
  • 4 appels, geschild, geboord en met citroensap ingewreven
  • 2 eetlepels jam naar smaak
  • 1 1/2 dl water
  • mespunt zout
  • 45 gr boter
  • 45 gr bloem, gezeefd
  • 2 kleine eieren
  • 60 gr poedersuiker
Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 225 graden en bestrijk de ovenschaal met boter.
  • Zet de appels naast elkaar in de schaal en vul ze met de jam.
  • Breng in een pan het water met het zout en de boter aan de kook.
  • Voeg de bloem toe en roer met een houten lepel tot het deeg als een bal van de pan loslaat.
  • Doe het deeg in een kom.
  • Voeg 1 ei toe en roer tot het volkomen is opgenomen.
  • Roer het 2e ei los in een kommetje en voeg zoveel van dit ei toe tot het deeg in dikke stukken van de lepel valt.
  • Doe de poedersuiker erbij en roer met een mixer of met een houten lepel tot het luchtig en glanzend is.
  • Giet het deeg over de appels.
  • Zet de schaal in de oven en bak de appels in ongeveer 35 minuten gaar en lichtbruin.
 Lekker als toetje, of bij de koffie of een beker warme chocolademelk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Egyptische aardappels in tomatensaus-ovenschotel

Egyptische gevulde koolbladeren met rijst en kruiden

Egyptische dadelkoekjes