Druiven, druiven en nog eens druivengebak.

Eergisteren kwamen 2 neven van mijn man op visite en die brachten 4 kilo blauwe druiven mee. 4 kilo! we zijn met ons 2-en thuis hoe moeten we 4 kilo druiven op krijgen? Je kunt ze 100 keer zeggen dat ze niets mee hoeven te nemen, maar blijkbaar is dat tegen dovemansoren gezegd.
Terwijl ik de druiven aan het het schoonmaken was, gingen er allerlei ideeen door mijn hoofd wat ik met die druiven kon doen.
Natuurlijk ga ik een halve kilo gebruiken voor een heerlijke taart. Altijd als ik een overvloed aan fruit zie is mijn eerste gedachte dat ik er heerlijk gebak van kan maken.
Maar om de komende week niet alleen maar druiven te eten of sap te drinken heb ik zo'n 2 1/2 kilo in de diepvries gedaan. Dit is prima te doen. Je kunt ze dan sowieso gebruiken voor gebak of in warme gerechten of in toetjes. Maar als je mooie stevige druiven invriest kun je ze ontdooid ook heel goed zo eten.

Deze cake heb ik in ieder geval gemaakt. Hij smaakt wel een beetje als clafoutis, mijn moeder maakte heerlijke pruimenclafoutis trouwens, maar deze taart met druiven is ook heerlijk. Hij is ook heel goed te maken met ander fruit, bv met vijgen die er binnenkort aankomen.

Ingredienten voor een bakvorm van ca 20 x 30 cm:
  • 500 gr pitloze zoete druiven, de helft gehalveerd (je kunt rode en witte gebruiken)
  • 1 ei
  • 80 gr suiker
  • 6 el olie
  • 2 dl melk
  • 300 gr bloem
  • 2 tl bakpoeder
  • snufje zout

    plus nog een keer
  • 70 gram suiker
  • 2 el olie
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Zeef de bloem met pakpoeder en het zout.
Klop het ei met de 80 gr suiker schuimig.
Voeg de 6 el olie en melk toe en daarna in gedeelten het bloemmengsel.
Meng de gehalveerde druiven door het beslag en doe het beslag over in de vorm.
Verdeel de rest van de druiven over het beslag, bestrooi met de 70 gram suiker en besprenkel met 2 el olie.

Zet de vorm in de oven, en bak de taart in ca 45 minuten gaar.

Je kunt hem lauwwarm of koud serveren.
Bestrooi de cake eventueel met wat poedersuiker of geef er een dot niet al te zoete slagroom bij.

Enjoy!

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Egyptische aardappels in tomatensaus-ovenschotel

Egyptische gevulde koolbladeren met rijst en kruiden

Egyptische dadelkoekjes